Ook de duurste auto’s zijn tegenwoordig te leasen. Wiens inkomen stabiel genoeg is kan een Ferrari voor de deur hebben staan. Maar sommige wagens krijg je zelfs met een lease niet voor de deur. Wie op zijn oude dag een F1 wagen voor de deur wil kan maar beter jos verstappen heten. Hoeveel kost de lease van een F1 maximaal?
De calculator breekt
Om te beginnen moeten we de prijs weten van een Formule 1 wagen. Deze ligt op een ronde 10,5 miljoen. Deze was echter bijzonder onsportief en wilde niet hoger dan de enkele miljoenen. Als compromis gingen we dan maar voor de 9.999.999 Euro voor onze berekening. Partijen die de backing hebben van een echte autofabrikant kunnen vaak zo een korting wel voor elkaar krijgen bij de moederonderneming. Om ons maandbedrag zo behapbaar mogelijk te maken gingen we voor de langst beschikbare commerciële leasetermijn: 72 maanden. Tenslotte gingen we voor een gepaste slottermijn van een kleine 90.000 euro.
Hopen op een bonus
Zelfs met een optimistische rente van 3% is het bedrag sobermakend: 149.000 Euro per maand. Een normale lease zat er dus niet in voor onze Formule 1 wagen. Als het niet uit de breedte kan komen, dan maar uit de lengte.
Lange adem
Door met de calculator te pielen kwamen we achter een gelukkig gegeven: hoe langer de leasetermijn is hoe lager het bedrag is. Aangezien we niet op de prijs kunnen bedingen zal dit ons hoofdinstrument worden. Daarnaast gaan we de slottermijn verhogen tot deze gelijk is aan het maandbedrag om ons helpen de prijs te drukken. De gemiddelde Nederlander wordt 81,51 jaar, wat ons een maximum geeft van zo een 978 maanden. Aangezien we pas mogen lenen vanaf onze 18de moeten daar nog 216 maanden vanaf. Dit geeft ons een speelruimte van 762 maanden. Met een slotbedrag welke de maandelijkse lasten matcht kunnen we de prijs een beetje terugdringen. De maandelijkse lasten zijn nu “maar” €29.106. Dus wie een modaal per maand binnensleept kan met een gek genoege leasemaatschappij de trotse eigenaar zijn van een Formule 1 wagen.
Perspectief
Al dit rekenen brengt zeker in perspectief hoe duur de sport is. De selectie voor coureurs is niet voor niets zo streng: de wagen waarin je rijdt kan je bekostigen door 12 normale Nederlanders de rest van hun leven ervoor te laten werken. En dan zegt je coach opeens: “Je mag hier best meer risico nemen hoor.”. Zou jij het aandurven? Ik maak me al zorgen om krassen, een €50.000 spoiler breken zou me nog nerveuzer maken.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.